Na českém trhu se rozmohl takový „milý“ nešvar. Vznikají stále nové a nové e-shopy. Pozorujeme to i v hračkářském sektoru, kde jde často o maminku na rodičovské, která se rozhodne přilepšit si k rodičáku a založí právě e-shop. Po našich zkušenostech už si nemyslíme, že toto je nejlepší cesta k přivýdělku právě pro maminky s malými dětmi. Právě proto vznikl tento článek.
TAKARO poznámka: Naprosto chápeme chuť se nějak realizovat, zejména při dětech. Ale myslíme si, že maminky peníze potřebují přilívat, a ne odlívat z rodinného rozpočtu. A e-shopaření za nás není zrovna nejsnazší cesta k přivýdělku. V rubrice Práce při rodičovské proto sbíráme tipy a rozhovory, kde můžete načerpat inspiraci pro tu vaši cestu. |
4 důvody, proč byste si e-shopaření na rodičovské měli dobře promyslet
1) Velká konkurence
Jasně, tady se dá namítnout, že ta je všude. Ono obecně platí, čím víc jste specializovaní, tím lépe pro vás na trhu práce. Ačkoliv se to nezdá, tak e-shopů jsou tisíce. A ne právě vždy specializované. ČR je e-shopařská velmoc co do počtu e-shopů na počet obyvatel. Podle údajů České e‑commerce, která mapuje velikost a specifika českého trhu, se pyšníme nejvyšším počtem e‑shopů v Evropě (44 194).
Je to dáno tím, že na trhu existuje řada krabicových řešení, kde si e-shop za pár večerů „doslova naklikáte“, nepotřebujete extra technické znalosti. Dále v ČR máme hodně zlatých ručiček, kteří své výrobky prezentují na Internetu. Rovněž máme dlouhou rodičovskou a maminky se snaží ten čas využít pro rozjezd svého podnikání, často právě ve spojitosti s e-shopem.
Bohužel neplatí, že založíte e-shop a on už jako namazaný stroj jede sám, že se nakupující jen pohrnou. Zlaté časy (ekonomický růst, covidový lockdown) pominuly a nejen do Evropy přichází recese. Abyste přilákali lidi k vám na e-shop a přesvědčili je k nákupu, je potřeba celá řada skrytých činností. Tím se dostáváme k dalšímu bodu.
2) Velká řada skrytých nezbytných činností
Na začátek dvě poznámky:
- Na e-shop musíte přivést zájemce. Jen založením e-shopu nepřijdou, nevědí o vás.
- Přivedené lidi musíte přesvědčit k nákupu. Obecně platí, že nakoupí tak 1 ze 100, kteří si procházejí váš e-shop (říká se tomu tzv. konverzní poměr). V některých segmentech podnikání je toto procento vyšší, ale obvykle nepřeleze 5 %.
Kolem e-shopu je celá řada aktivit. Ty některé jsou zřejmé: vybrat zboží, zalistovat ho na e-shop (textace, obrázky, nastavení ceny), při objednávce zabalit, expedovat a případně řešit reklamaci.
Celá řada dalších aktivit je ale neviditelných, například tvorba grafiky, reklamní kampaně, vymýšlení reklamních kampaní (aby zaujaly), vytváření příspěvků na soc. sítě, psaní článků, komunikace s influencery, SEO, ale třeba i hlídání české legislativy (víte co je GDPR? tlačítková novela?). Například do toho posledního vás nutí zákony, nastavování může zabrat x hodin, které vám samozřejmě nikdo nezaplatí… Ale když to nemáte a přijde se na to, tak platíte tučné pokuty.
Mezi skryté činnosti patří třeba i komunikace s dodavateli, zákazníky, externisty a potenciálními zákazníky (tj. psaní si s lidmi na chatu, soc. sítích). Odpovídáte dotaz za dotazem. Denně to může zabrat i přes hodinu práce, která se vám finančně vrací jen velmi pomalu v podobě dobrých referencí.
3) Doba, než si e-shop na sebe vydělá
Toto povídání se neobejde bez výpočtů, ale za nás, kdybych to věděli dřív, možná bychom s e-shopařením ani nezačínali. Ono se o tom příliš nemluví.
Vraťme se ke zmiňovanému konverznímu poměru. Chcete dostat na web lidi, abyste je mohli zaujmout. Řekněme, že využijete placených reklam (na Facebooku, Instagramu či různě ve vyhledávači Google). Obvykle vás proklik (tj. přivedení člověka na váš e-shop) stojí 5 až 10 Kč (samozřejmě se toto může lišit, mluvíme teď o hračkářském segmentu). Tj. při 100 lidech zaplatíte 500 až 1000 Kč. S konverzním poměrem 1 % u vás za těch 1000 Kč nakoupí 1 člověk. Ehm, položte si otázku: „Za kolik ten člověk teda musí nakoupit, aby se vám vůbec vrátil náklad na reklamu?“
Můžete namítnout, že není třeba tedy platit drahé reklamy, ale přivádět lidi organicky (tj. bez reklam). O tom se lehce zmíníme v posledním bodu. Není to taky tak snadné.
A ještě jeden výpočet. Tentokrát se podíváme na obraty a marže. V hračkovém segmentu se malý začínající e-shop pohybuje na marži okolo 20 (max 25) % v průměru. Tj. z hry za 250 Kč máte cca 50 Kč. A to nepočítáme, že něco stojí balné (ne všichni si ho započítávají do koncové ceny výrobku), něco vám spolkla reklama (o pár odstavců výše už víte, jak moc peněz reklamy žerou). Často vám marži ukousne i sleva (počítejte aspoň 10 %). Co si budeme povídat, lidé v ČR slyší hodně na akce a slevy. Ačkoliv jsme se to loňskou iniciativou Měsíc férových cen snažili narušit.
Chcete si přivydělat 5000 Kč v čistém měsíčně? Pak v hračkovém segmentu musíte udělat obrat za 2 5000 Kč = prodat hraček za 25 000 Kč (viz marže 20 %). Opět velice zjednodušené, nepočítáme např. povinné odvody států, nějaké náklady na e-shopové řešení, mzda účetní, cena reklam, případný pronájem skladu na zboží. Takže v reálu na těch 5000 Kč přivýdělku potřebujete udělat obrat tak za 50 000 Kč měsíčně (spíše více). V přepočtu na zmíněnou hru za 250 Kč byste těchto ji museli za 1 měsíc prodat 200x. Denně tedy cca 6-7 těchto her/objednávek.
Položte si otázku: „Kde vezmu těch prvních 50k, abych něco na e-shop naskladnil? A prodám za tolik peněz každý měsíc? Co když vyberu zrovna dlouhodobé ležáky, co se moc neprodávají? Zvládnu odbavit 7 objednávek denně? Za jak dlouho se dokážu dostat na tato čísla?“
Pozn.: Na obrázku je e-shopové rozhraní, kde probíhá spousta té mravenční práce.
4) Velká investice finanční i časová
Myslíme, že z předchozího kroku je pěkně vidět finanční náročnost v začátcích e-shopu. Musíte budovat sklad a z vlastní zkušenosti už víme, že 1500 produktů skladem je málo. Tak si přepočtěte, kolik peněz je ukryto v naskladněném neprodaném zboží.
Kam se skladem? Zvládnete mít 1500 a více produktů někde doma (v garáži, na chalupě)? Vezměte si, jak jsou kolotočky, trojúhelníky Piklerové, balance boardy velké, to už zabere místa. Nezapomeňte na nějaký obalový materiál. Obvykle časem začnete hledat sklad. A ten zase něco stojí, i ve chvílích, kdy neprodáváte.
Druhá velká investice je váš čas, což jsme naťukli v bodě 2. A času se obvykle maminkám s malými dětmi nedostává. Slíbili jsme tu ještě zmínit, jak přilákat lidi na web bez reklamy. Právě ta drahá reklama vám šetří čas. Nemáte-li peníze na reklamu, musíte investovat váš čas k přivedení lidí organicky. Budovat tzv. komunitu na soc. sítích, sbírat kontakty třeba díky Prémiové sekci pro rodiče, psát články na jiné portály s proklikem na e-shop, dělat SEO, spolupracovat s influencery. A to trvá.
Proč jsme tedy do toho šli
Teď jsme vás možná dokonale odradili a klepete si na čelo, proč jsme do toho e-shopaření šli my? Tak v první řadě jsme si taky řadu věcí neuvědomili, neznali jsme čísla okolo konverzních poměrů, cen prokliků, marží v hračkářském sektoru. Neměli jsme ty zkušenosti.
Za druhé, máme kromě přeprodeje lokálních hraček i svou vlastní značku hraček a knížek. Tím jsme originální a dál pracujeme na odlišení se, ať už bohatým věrnostním programem, nebo Prémiovým obsahem pro uvědomělé rodiče.
Za třetí, a to je u nás podstatné, jsme dva. TAKARO neřídí pouze Hanka při dětech. Ivan jede na fulltime, Hanka tak 25 hodin/týdně. A věřte, potřebovali bychom ještě více hodin. Navíc jsme oba střelci, rádi se do výzev vrháme po hlavě. V neposlední řadě máme velké sny a plány (například založit nadaci na podporu dětí ze znevýhodněného prostředí a s hendikepem). Tyto plány rozhodně nezrealizujeme bez podnikání. Odsud pro vás plyne jedna věc k zapamatování:
„Před rozjezdem každého podnikání si řekněte, PROČ to děláte. A jestli je odpověď, že pro peníze, tak to rovnou zabalte.“
Kdy dává smysl rozjet e-shop při rodičovské dovolené
Abychom tento článek zakončili optimisticky, tak dáme i pohled na to, kdy za nás dává smysl rozjíždět e-shop při dětech. Tady je pár dobrých důvodů:
- Když máte vaši vlastní značku.
- Děláte nějaké služby k produktům navíc (například vedete kroužek deskovek a prodáváte deskovky, nebo pořádáte workshopy výroby šperků a šperky prodáváte).
- Najdete díru na trhu a dokážete ji zalepit.
- Máte velkou komunitu na soc. sítích (řádově tak kolem 20 000). Třeba ze dřívější doby, kdy jste něco budovali jako koníček. Pak lze přidat e-shop s vlastní nabídkou.
- Nevíte, co s volným časem a penězi.
TAKARO poznámka: Pokud jste se rozhodli, že e-shopaření dáte šanci, sepsali jsem hostovaný článek, kde a jak začít, podle čeho vybrat e-shopové řešení. Inspirujte se! |
Prozraďte nám, lákalo vás založit si vlastní e-shop a živit se jím? Je něco, co vás v tomto článku překvapilo? Pojďte se podělit o vaše názory.