Pojem open-ended toys (zkráceně OE hračky) se teď objevuje celkem často, ale hodně rodičů tápe, co to vlastně je, jaké hračky se za nimi ukrývají. V překladu to jsou hračky s otevřeným koncem. Slouží k tzv. otevřené (imaginativní) hře. To už by vám mohlo trochu napovědět, ale já se vám v tomto článku pokusím tuto problematiku ještě více přiblížit. Povíme si rovněž, proč je fajn nějaké doma mít.
Co jsou to open-ended hračky
Je to druh hraček, se kterými si může dítě hrát vícero způsoby. Dost často na první pohled ani není zřejmé, jak si s danou hračkou hrát, protože je sama takového neurčitého tvaru. Panáčci v OE hře bývají často bezpohlavní, jen s naznačeným obličejem, apod. Tyto hračky se navíc skvěle mezi sebou kombinují, jak si dále ukážeme na konkrétním příkladě.
Typickým zástupcem OE hraček je například velmi známá waldorfská dřevěná duha (cenově a kvalitou nám přijde skvělá ta od značky Goki). Ta vypadá prostě jako duha, takže dítě ji může jako duhu zakomponovat do hry, ale může s ní stavět balanční stavby, nebo jenom 2D stavby na podlaze. Postaví z ní tunely, mosty, ohrady pro zvířátka Holztiger anebo s dalšími doplňky (jakou jsou dřevěné destičky, nájezdy, dřevěné kostky) různé druhy kuličkových drah. Lze ji také nakombinovat s dřevěnými autíčky Goki, panáčky 12 přátel od Grimm’s, silnicemi Way to play, stromky, domky.
Duha je v tu chvílí čímkoliv, co dítě zrovna napadne. Každý den tak zcela jiný objekt sloužící k úplně jinému hraní. A právě v tom skví celé kouzlo open-ended hraček.
Open-ended toys nejsou jenom dřevěné hračky
Další tipem OE hraček je třeba velmi oblíbené Lego. Z něho postavíte milion staveb a záleží opět pouze na fantazii a představivosti dítěte. Tímto bych ráda upozornila na fakt, že OE hračka nemusí být striktně jenom dřevěná, jak někdy mylně bývá vnímáno.
Mezi open-ended hračky dále patří hit posledních let - magnetické stavebnice Connetix(či další magnetkové značky), hedvábné šátky Sarah´s silks, ale také různé přírodniny. Ty jsou fajn, neboť si je s dětmi nasbíráte v rámci vycházky a zakomponujete do hry.
Co OE hračky rozvíjí u dětí
Možná už je vám teď jasnější, co si pod pojmy open-ended toys a open-ended play představit, ale zajímalo by vás, proč je mít doma?! Pokud tedy už nemáte.
Tyto hračky u dětí podporují, kreativitu, představivost, vlastní fantazii a spoustu dalšího (rozeznávání barev, tvarů, třídicí schopností, koordinaci oko-ruka). Vymýšlení vlastních staveb a her vede k rozvoji originálního řešení problémů, což dítě ocení v dospělosti. Mimo jiné se při hře zlepšují i komunikační schopnosti dítěte, kdy pojmenovává, co právě postavilo a popisuje svůj vlastní příběh.
Pokud máte více sourozenců, uvidíte, že mezi dětmi bude při stavbách docházet k sociální interakci. Dětem se rozvíjí kooperační schopnosti a sociální cítění. Rovněž neocenitelná vlastnost v dospělosti v práci/podnikání.
Shrnuto v bodech - open-ended hračky u děti rozvíjejí:
- kreativitu, fantazii,
- vnímání 3D světa,
- znalost barev, tvarů,
- rozšíření slovní zásoby,
- schopnost originálním způsobem řešit problémy,
- spolupráci a sociální cítění.
Když se nad tím zamyslíme, tak třeba plastová blikací hračka bude vždycky jenom to, co to je a nikdy si s ní dítě nebude hrát jinými způsoby a těžko ji bude nějak kombinovat s jinými hračka. Chybí u nich další potenciál. Na první pohled je lákavá vzhledem a zvuky, ale nadšení většinou rychle opadne a nebo se nám rozbije. Případně po čase zůstane zapomenutá někde na poličce.
Jaké jsou hračky s uzavřeným koncem
Když existují open-ended toys, je logické, že existují i hračky s uzavřeným koncem. Ty oproti výše popsaným mají jasně daný způsob hry. Jsou to například puzzle, vkládačky, společenské hry, dětská razítka a další. Samozřejmě i tyto hračky jsou pro rozvoj dítěte důležité a učí je zase jiným schopnostem.
Jak si s OE hračkami hrát
Drobné úskalí může nastat, když s nadšením dítěti dáte například duhu a ono neví, co s tím. A věřte, že se to stává poměrně často. Rodiče chtějí začít s open-ended hraním, nemají sami zkušenosti z dětství a sáhnout právě po duze bez dalších doplňků. Pak bývají zklamaní, že dítě si s hračkou nehraje a od nápadu zakomponovat do dětského světe myšlenky OE toys upadne.
Přitom stačí málo. Sednout si ze začátku k nim. Některé děti potřebují ukázat, jak si s takovými hračkami hrát a jiné naopak přesně vědí, co pro ně daná hračka představuje. Vymýšlí si malé světy, příběhy a mnoho dalšího. Nezapomeňte proto, že hračky (a to platí obecně, ne jen OE světě) je dobré vybírat vzhledem k zájmům, schopnostem, senzitivnímu období a věku dítěte.
Nás rodiče láká mnoho hraček, ale neznamená to, že dítě bude sdílet naše nadšení. Dám vám pár svých tipů, které mám ozkoušené na svých vlastních dětech.
- U menších jsem začínala panáčky a autíčky. Případně třídicím boxíkem na tvary a barvy.
- U starších cca kolem 4-5 let jsme začali stavět složitější stavebnice, jako například Goki oceána zmiňovanou duhu (už jsme měli i doplňky).
- Šátky Sarah´s silks jsou naopak velmi univerzální a zabaví se s nimi všechny věkové kategorie, ale o tom více v nějakém dalším článku.
![]() | ![]() |
Co je to ten malý svět?
Poslední pojem, který jsme tu naťukli, je tzv. malý svět (z anglické small world play). Nepředstavujte si za tím nic složitého. Malé světy je prostě a jednoduše zmenšeninou (malou kopií) velkého reálného světa za pomocí hraček nebo pomůcek a přírodnin. Při stavbě malého světa se děti učí detailně ztvárnit místa, prostředí či jen své vzpomínky, například na prázdniny, ale i emoce při nějaké akci.
Jak to v praxi vypadá? Dítě má například senzitivní období (zájem) o tematiku pouště. Vezmete třeba oranžový hedvábný šátek, který představuje písek (anebo do velkého tácu nasypete kinetický písek), následně dítě může stavět beduínům přístřešky a stany z kostek, vzít typická dřevěná zvířátka pro poušť (velblouda) a společně s panáčky na lodi rozehrát cestu po Nilu v Egyptě.
Pokud vás článek zaujal, tak ho nezapomeňte sdílet a rozšířit tak povědomí o úžasném světě otevřené hry mezi další rodiče a děti. Děkujeme!
Omrknout další open-ended hračky