Zaujal vás affiliate marketing, rádi byste jej zkusili jako přivýdělek z domova (třeba na rodičovské dovolené), ale nevíte, jak a kde začít? Pak jste tu správně. V druhé části povídání o affiliate marketingu vám předám své letité zkušenosti a tipy. Pojďme se na tento druh (při)výdělku podívat prakticky krok za krokem.
TAKARO poznámka: Pokud nevíte, co je to ten affiliate marketing a jak se jím dá přivydělávat nejenom na rodičovské dovolené z domova, přečtěte si nejprve první část povídání. |
Miniprůvodce: Jak na affiliate marketing krok za krokem
Pokud plánujete affilovat, je ideální mít web s blogem a budovat komunitu na soc. sítích. Nicméně pokud zatím web nemáte, nic se neděje. Začít se dá i jen na soc. sítích. Pokud máte dostatečně velkou komunitu (10k+ sledujících), můžou se pěkné výsledky dostavit záhy.
Proč je web s blogem lepší? Protože na rozdíl od soc.sítích pro vás blog pracuje dnem i nocí. Roky. Dobře napsaný článek (i po technické stránce) může lidi přesvědčit k nákupu (a vy získate provizi), když spíte, jste na dovolené, ale třeba taky za 10 let. Kdežto příspěvky na soc. sítích zastarávají, nebývají dohledatelné z prohlížeče (Google, Seznam). Ale začít s nimi lze, protože po publikování příspěvku/stories už může docházet k nákupům.
Článek patří opět k delším. Jestliže už máte nějaké zkušenosti s affiliate marketingem, možná chcete číst jenom něco:
Kde si najít affiliate spolupráce | Jak affilovat produkty a služby |
Jak probíhá registrace do affilu | Trocha etiky na závěr |
Jak je to s financemi a administrací | Další zdroje pro vzdělávání |
1) Kde si najít affiliate spolupráce?
Affilovat se dá dneska už prakticky cokoliv. Včetně služeb. Začněte nejprve volbou vašeho tématu. Kdo je vaše komunita? Jaké řeší problémy? Jaké produkty jim mohou pomoci jejich problém vyřešit? Zapadají tyto produkty do vašeho tématu a jsou vám blízké?
Pokud už máte vytipované, že se chcete věnovat například přírodní kosmetice, najděte si e-shopy s tímto zbožím (např. Econea). Podívejte se do patičky webu (viz přiložený screen e-shopu Econea), zda tam není něco jako „affiliate spolupráce“, „affiliate marketing“, apod. Nebo využijte sílu Googlu. Zadejte do vyhledávání „název produktu + affiliate spolupráce“. V neposlední řadě přímo firmě napište, že máte zájem o spolupráci, nabídněte své služby (reálné) a zmiňte se i o affiliate partnerství. Ne nadarmo se říká: „Líná huba, holé neštěstí!“
Existují tzv. affil sítě, které sdružují inzerenty (e-shopy/firmy nabízející affil spolupráci). Vy na straně vydavatele (influencera, blogera) obvykle zdarma můžete nahlédnout, jaké inzerenty daná síť sdružuje a případně se u nich registrovat. Tyto affil sítě jsou fajn i pro snadnější sledování statistik, vyplácení provizí. Defakto nemusíte pro každý e-shop toto sledovat v jiném prostředí a vystavovat fakturu různým firmám. Vše děláte na jednom místě.
Příklad affil sítí, které znám: TradeTracker, CJ, eHub, AffilBox. Je jich mnohem více, vyjmenovala jsem jen ty, které jsem sama vyzkoušela.
TAKARO poznámka: Pokud jsou ve vaší komunitě maminky, které hledají smysluplné hračky pro děti ve věku 0 až 8 let, pak spolupracujte s námi. Nabízíme provizi 10 % z objednávky bez DPH. Dáme vám tipy, co promovat, jak začít a podpoříme na začátku. Stačí se nám ozvat se zájmem na info@takaro.cz. |
Navázat spolupráci s hračkářstvím TAKARO
2) Jak probíhá registrace do affilu
To závisí na tom, jak to má firma nastavené. Někde vám ručně vytvoří účet a vy nemusíte dělat nic. Obdržíte své jedinečné affil ID a s tím nakládáte. Jinde se musíte registrovat. Někde budou chtít po registraci i ověření, že váš web skutečně patří vám (řeší se vložením kusu kódu na web). Kde se máte registrovat, vás většinou nasměruje sama firma či jejich affiliate manažer. Po registraci se dostanete do rozhraní, kde uvidíte statistiky (kolik lidí se přes vás prokliklo a kolik nakoupilo = tzv. konverze), vaše affil ID a schválené/vyplacené provize.
Někde jsou hodně „promakaná" rozhraní, kde rovněž najdete nabídku, co promovat, grafické materiály od firmy (bannery apod.), kdy bude jaká firemní akce, do které se můžete zapojit.
3) Jak je to s financemi a celkově s administrací?
Finance z affiliate spolupráce je příjem, tedy byste jej měli uvést do daň. přiznání (pokud nejedete nějaký způsob vyplácení provizí ve formě barteru). IČO není vždy nutné, vystačíte si i s DPP (každá firma to má jinak). Pro snadnější tvorbu daň. přiznání je ideální si vést evidenci získaných peněz. Na to vám bohatě stačí tabulka v Excelu (třeba i na Google Drive). Tam si zaznamenávejte výši provize a kdy vám byla vyplacena.
Jakmile budete mít více affil spoluprací, doporučuji si někam zaznamenávat přístupová hesla a především url adresy rozhraní. Já využívám free nástroje Evernote, ale stačí i poznámkový blog, cokoliv. Další z možností je využívat záložky v prohlížeči. Vytvoříte si jednu hlavní, např. Affiliate marketing, a všechny spolupráce pak dáváte jako podsložky. Máte tak vše na jednom místě a na jediný klik se dostane k přihlášení.
4) Jak affilovat produkty a služby
Toto vás, hádám, bude zajímat nejvíce. Jasně, můžete vzít produkt/službu, najít URL, k němu přidat vaše affil ID a vzniklý odkaz někomu poslat. Ale obvykle to nebude fungovat. Nikdo přes vás nenakoupí.
Affilování má být o doporučování, o recenzi, o fotkách vás/dětí a produktu. Věřte, že i tady lze vymýšlet strategie - zahřívat tzv. studené kontakty, které o produktu/službě nevědí, z různých úhlů jim popsat, proč tu danou věc mají chtít, jak jim pomůže něco vyřešit, a pak jim ji naservírovat k nákupu.
Jaké jsou možnosti:
- Umístění odkazu na vaše sítě. Pokud to má mít nějaký efekt, tak využijte stories s proklikem, nebo odkaz v připíchnutém příspěvku ve FB skupině, nebo BIO profilu na IG. Jen do příspěvku to nedává smysl, velmi rychle zastarávají.
- Bannery na homepage (hlavní stránce) vašeho webu, bannery v článcích či bannery v sidebaru (to je ten postranní sloupec, který můžete vidět někdy na blogu, pokud čtete články na PC - pro mobil nemá smysl). Bannery vám obvykle dodá inzerent, se kterým spolupracujete. Ale vytvořit si je můžete samo snadno a rychle v online nástroji Canva.com.
- Psát recenzní články. Velice pracné, ale z mé zkušenosti dlouhodobě nejpřínosnější. Například čas za napsání tohoto recenzního článku o audioknihách týkajících se rodičovství se mi do týdne finančně vrátil.
- E-mailing - posílání e-mailů na vaši komunitu. Toto můžete dělat jen tehdy, pokud sbíráte tzv. databázi kontaktů a oni vám k tomu dali oprávněný souhlas. Rozhodně je nezákonné rozesílat e-maily obchodního typu (což by tento s affil prokliky byl) jen tak komukoliv. A to i když má e-mail někde veřejně napsaný.
- Pop-up okna = vyskakovací okna na webu. Do nich lze umístit například banner s proklikem na recenzní článek, anebo přímo na affilovaný produkt. Toto je vhodné promyslet, řadu lidí vyskakovací okna obtěžují. Za mě už je lepší mít vyjíždějící okno na kliknutí. Máme například na e-shopu dole modré okno Získejte slevu 100 Kč. Není to rušivé, při kliknutí se zvětší detaily, o co jde. Šlo by nahradit nějakým proklikem na affilovaný produkt/recenzní článek.
Ideální je výše zmíněné body kombinovat. Napsat recenzní článek, ten zpromovat na sociálních sítích, vytvořit pro něj banner kdekoliv na webu a ještě poslat e-mail o nově napsaném článku na vaše kontakty. Pokročilejší affiláci (vydavatelé) ještě spustí na článek placenou reklamu. Musí si ale dobře propočítat, zda se jim vrací peníze vynaložené na náklady reklamy.
TAKARO poznámka: Za mě něco, na co se hodně zapomíná. Není potřeba vždy affilovat jen placené produkty/služby. Naopak zkuste posílat vaši komunitu na něco hodnotného, co je zdarma výměnou za e-mail pro firmu. Lidé obvykle hned nenakoupí. Ale stažení něčeho/registrace je tak netrápí. Inzerent (firma) získá nový kontakt do databáze. Obvykle má nastavené různé e-mailingové automatizace (kontaktům opakovaně něco zasílá) a spíše přesvědčí člověka k nákupu. A protože jste to byli třeba vy, kdo první tohoto člověka přivedl k firmě na web, tak provizi získáte vy. Třeba v našem případě je ideální, když vaši komunitu posíláte na jakýkoliv náš blogový článek, nebo do sekcePDF materiály pro děti, anebo do Prémiové sekce pro rodiče. My už s kontakty dále pracujeme právě za pomocí e-mailingu. |
Ještě jeden tip mám pro vás. Affilované odkazy bývají hodně dlouhé. Nejprve url samotného zboží, a pak ještě vaše jedinečné affil ID. Takové odkazy nevypadají na soc.sítích zrovna nejlépe, v článcích to není až tak vidět. Dobrou zprávou je, že tyto dlouhé odkazy lze zkracovat.
Pokud máte web s blogem postavený nad redakčním systémem WordPress, pak si stáhněte a aktivujte plugin Pretty Link. V jeho administraci přenastavíte váš affil odkaz na cokoliv, co se vám zrovna hodí. Stejnému účelu poslouží i zkracovač bit.ly. Jestli se vám nelíbí odkazy, co bit.ly generuje, registrujte se u nich. Je to zdarma a umožní vám to spravovat vzhled linků za bit.ly doménou.
TAKARO tip: Za mě je affiliate marketing skvělý doplněk, pokud monetizujete blog. Nebo máte e-shop a nechcete mít všechno zboží skladem, tak něco můžete skrz affil doporučovat „u konkurence“. Sama jsem se 3 roky živila jako blogerka na cestách a není nemožné z toho udělat výdělek. |
5) Etiketa affiliate marketingu
Tento bod sem přidávám sama, protože mi vždy záleží na férové spolupráci a morálce. Jak to souvisí s přivýdělkem v podobě affilování?
I v případě affiliate marketingu byste měli myslet na nějakou “slušnost”. Jestliže prodáváte eBooky/online kurzy měli byste v úvodním prohlášení zmínit, že váš produkt obsahuje odkazy na třetí strany. Rovněž k rozesílce e-mailů s affil odkazy byste měli mít oprávněný souhlas přihlášených kontaktů k tomu, že jim zasíláte promo na produkty třetích stran. Toto lze vyřešit větami v dokumentu Ochrana osob. údajů.
Já k tomu všemu ještě vždycky dodávám, že je fajn i v příspěvcích na sítích uvádět, že jde o spolupráci za pomocí hashtagu #spoluprace. Sama třeba neaffiluji věci, které jsem nikdy nezkoušela a nic o nich nevím. Ovšem toto už je na každém z nás, nikdo vás k tomu nemůže nutit. Žádný zákon to neupravuje.
6) Kde se dále vzdělávat
- Na webu Affilák od Míši Majgota – nezapomeňte si stáhnout dnes již zdarma eBook Affilák.
- Na webu Mária Rožeňského, který má svůj produkt SupportBox a je rovněž autorem podcastů, kde se o affiliate marketngu dozvíte něco nového
- Začátečnický článek od Peti Chodelky, který je slovenským guru na affil.
- Pokud naopak chcete nabízet partnerství (stát se inzerentem), pak doporučuji článek od Daniela Nytry.
Pokud vás affiliate marketing stále zajímá, jste rodiče dětí od 0 do cca 8 let, rádi se známými sdílíte tipy na smysluplné hračky/knížky, pak vám nabízíme affiliate spolupráci s TAKARO. Pomůžu vám s nastartováním a tipy, jak affilování rozjet, na základě svých zkušeností. |
Jestli se vám tento článek líbil, budeme rádi, když jej zasdílíte i svým známým. Třeba zrovna hledají přivýdělek z domova. Děkujeme