Rozhovor s Kartonovou mámou o tom, jak vybudovat úspěšnou kreativní značku na sítích

Rozhovor s Kartonovou mámou o tom, jak vybudovat úspěšnou kreativní značku na sítích

Trávíte čas na sociálních sítích a baví vás fotit/točit? Jste kreativní a často pro své děti vymýšlíte různé nápady? Věřte, i toto všechno můžete zúročit a proměnit v práci na rodičovské dovolené, ze které se nebudete muset vracet zpět do předchozího zaměstnání. Že nevěříte? Zkusíme vás o tom s Kartonovou mámou alias Jitkou přesvědčit v tomto rozhovoru.

V rozhovoru se mimo jiné dozvíte:

  • Kdy poprvé vstoupila Jitka na sociální sítě a zda měla jasný plán, co tam bude dělat.
  • Kde se Kartonová máma vzdělává o online marketingu a přidružených oblastech.
  • Jakých spoluprací, díky úspěšnému profilu už dosáhla. A kam směřuje dále.
  • Co si Jitka myslí o TikToku a jaké s ním má zkušenosti.
  • Jaká je její rada na zvládnutí time-managementu pracující maminky.
1) Jitko, ty jsi zakladatelka profilu Kartonová máma. Během ani ne roku jsi vybudovala neuvěřitelně velkou komunitu sledujících. Ale pokud vím, před dětmi ses vůbec sociálním sítím nevěnovala, že?

Sociálním sítím ne, to je pravda. Když začala éra facebooku, končila jsem gymnázium. Studovala jsem pak krizové řízení a potom několik let pracovala ve státní správě.

Tehdy byl můj kontakt se sítěmi jen v podobě sdílení zážitků a fotek ze života na mém osobním profilu. O to víc se těším z toho nynějšího úspěchu, protože před pár lety by se mi o tom rozhodně ani nesnilo.

2) Prozraď našim čtenářům, zda jsi se založením profilu na IG měla nějaký jasný plán, kam to chceš směřovat a zda si tím chceš přivydělávat?

Tak to vůbec. Já jsem nejprve začala zveřejňovat první aktivity na svém soukromém profilu. U přátel to mělo úspěch a já si řekla: “Aha, možná by se to líbilo i dalším.”

A takhle jednoduše vznikla Kartonová máma. V podstatě jen z toho, že jedna tvořivá máma chtěla sdílet svoje výtvory a nápady s ostatními a inspirovat je. Jen tak, pro radost a zadarmo.

rozhovor s Kartonovou mámou o sociálních sítích

3) Jak ale šel čas (u tebe hodně rychle, snad jen rok), tak tvůj profil vyrostl natolik, že jsi začala dostávat influencerské nabídky. Co pro tebe influencing znamená? Chtěla jsi být influencerkou?

Je pravda, že kolem nějakých osmi tisíc sledujících jsem si začala uvědomovat, že by mohlo jít o něco většího. Pochopila jsem, že lidé o mojí inspiraci stojí, ten profil je baví a chtějí další návody a videa.

Začala jsem se o sítě víc zajímat, vzdělávat se a taky točit více reels návodů. Pár z nich se hodně dobře chytlo a přineslo mi dost nových sledujících. Hlavně loňský podzim byl neskutečný. Ještě na začátku října jsem měla 10 tisíc a ke svým narozeninám v polovině listopadu už jsem sfoukávala na kartonovém dortu dvacítku za mých dvacet tisíc lidí.

Myslím, že to roste i proto, že Kartonová máma je hodně úzce vyprofilovaná. Je to inspirativní profil, kam si rodiče i učitelé chodí pro tipy jak zabavit děti. Nikomu necpu svoje názory na výchovu, neřeším svoje osobní problémy, nesdílím detaily z naší domácnosti ani podobu a úspěchy našich dětí. Není to zkrátka mama blog, kterých je plno.

Nabídky na spolupráce chodí i mně, to je pravda. Hodně z nich ale odmítám, protože jsou zkrátka mimo. Vybírám si jen ty, které se na můj profil koncepčně hodí a které si na něm sama před sebou dokážu obhájit. Největší úspěch mají samozřejmě výtvarné potřeby a různé DIY sady. Občas vezmu i spolupráci na knížku, která mě zaujme nebo se hodí do některého z tematických týdnů, které u sebe pořádám.

Influencing beru za sebe tak, že je fajn za ty hodiny a hodiny práce, které mě ten profil stál a denně vlastně stojí, něco už dostat. Nicméně si vybírám a rozhodně neberu všechno. Tu úroveň a zaměření profilu chci udržet.

TAKARO poznámka: Jitku a její profil jsem poznala začátkem roku 2021, to měla nějakých 3000 sledujících a hodně mě zaujala. Napsala tehdy pro TAKARO jeden z velice čtených článků 5 tipů na netradiční velikonoční tvoření už s nejmenšími dětmi. Od té doby jsme v častém kontaktu a obě jsme ušly velkou cestu.

4) Aktuálně jsi ambasádorka značek, pro jiné tvoříš příspěvky na sociální sítě, dalším píše články s kreativními nápady. Pochlubíš se nějakou z tvých prací, co už jsi stihla?

Za moje zatím největší dílo považuji eBOOK s tipy na venkovní kartonové aktivity. Dala jsem ho k dispozici zdarma ke stažení na mém webu a je pravda, že měl a stále má velký úspěch.

eBook zdarma od Kartonová máma

Stáhnout eBook od Kartonové mámy

A protože psaní mě baví, dostala jsem několik nabídek na pravidelné hostované články s návody, mimo jiné i pro TAKARO. Miluji neobvyklá zadání, materiály i výzvy, takže se vždy těším na to, s čím klient přijde a co chce zpracovat. Aktuálně nejnovější je článek s aktivitami na téma Karlův most a jak ho přiblížit nejmenším dětem. Tam jsem se hodně zasmála při vymýšlení.

TAKARO tip: Jitka je opravdu nezmar a vždy nám vyrazí dech, co ještě dokáže vymyslet za aktivitu. Však se o tom sami přesvědčte v nápaditých článcích od Kartonové mámy:

  

    Sociální sítě se staly mým koníčkem, zajímám se o ně, o marketing, copywriting, psychologii barev a o všechno, co s tím souvisí. Vzdělávám se prostřednictvím knih, online kurzů a konzultací s odborníky.

    Se správou sociálních sítí pro druhé teprve začínám, ale musím říct, že mě to hodně chytlo. Hlavně ten primární “audit” profilu, který o pomoc se sítěmi požádal. Společně jsme se dohodli na jiném vzhledu feedu, obsahu a označení výběrů, trochu jsme změnili logo, navrhla jsem paletu brandových barev, společně jsme vybrali jednotné písmo a dohodli se na tom, jaké posty a jak často se budou publikovat.

    Je to teprve v začátcích, ale už tohle nové svěží nastartování toho profilu bylo úžasné. Myslím, že mám pro to asi i určitý cit. Podívat se na ten profil zvenčí, poradit, ukázat směr, nastavit některé procesy a případně se i podílet na tvorbě obsahu a nápadů k publikování.

    Taky teď nově začínám působit jako lektorka kreativních a hravých workshopů pro děti a jejich rodiče. První workshop bude 18.3. a já se na něj už teď moc těším! Budeme tvořit, vyzkoušíme si pár pokusů, zkusíme si levnější variantu moderního sensory play a hlavně si budeme hodně hrát.

    5) A jak by ses tedy označila? Kdo vlastně je Jitka z Kartonové mámy? A co za práci ji nejvíce baví?

    Jitka je kreativní člověk, který vymyslí cokoliv a na jakékoliv zadání. Je to multipotenciál a trochu perfekcionista. Ráda pomáhá lidem a nakopává je k lepším výkonům. Od mala miluje tvoření a chtěla by vyzkoušet všechny kreativní techniky. Pracovala ve výtvarných potřebách, vedla výtvarné kurzy pro děti i dospělé. Zároveň je to ale milující máma a manželka, pro které je rodina na prvním místě.

    Její životní motta jsou dvě: “Neznám slovo nejde” a “Ženská zvládne všechno”. Tohle myslím o ní taky hodně poví. Duší i tělem je skaut, takže i tu pomoc ostatním ve všech podobách má v sobě hodně hluboko zakořeněnou. Zároveň je ale drsňák a umí se ozvat, když je to třeba.

    Baví ji život a snaží se jím proplouvat s úsměvem a dobrou náladou, i když je občas zapatlaná od barev a lepidla.

    rozhovor s Kartonovou mámou o sociálních sítích

    6) Já bych tě označila za kreativce, což je skvělé, protože kreativních lidí je málo (s věkem to klesá na pouhá 2 % populace). Máš nějakou radu pro maminky, které jsou též kreativní, jak rozjet svou kariéru na soc. sítích? Čím začít?

    Určitě bych poradila předem promyslet koncept a zaměření profilu a jeho název. Fotit a točit na kvalitní techniku, protože bez té to už v této době nejde. Sledovat tipy a dát na rady zkušenějších.

    Ohledně fungování sociálních sítí mi osobně hodně pomohla kniha Jak na sítě (E.Vyhnánková, M.Losekoot). Tu doporučuji všem svým známým, kteří na sítích začínají.

    A doporučuji nebát se občas ukázat a stát se tváří svojí “značky”, tedy svého profilu. Točit zábavná videa a udělat si z toho všeho (občas i ze sebe) legraci. Netlačit na pilu, ale vybudovat si svůj osobitý styl, který nikdo nemá. Neřešit konkurenci a toxické lidi blokovat!

    7) Začínala jsi s IG profilem, ale už máš vlastní web, napsaný eBook, který lze automatizovaně stahovat. To je řada technikálií, kterých se ne IT člověk většinou bojí. Co ty? Co ti pomáhalo?

    Pomáhaly mi hlavně konzultace s ostřílenějšími přáteli, kteří mě nasměrovali k těm správným zdrojům a lidem. Mimochodem, poděkovala jsem ti za to, Hani? :) No a pak taky internet a zvídavost. Třeba díky návodům na Youtube jsem si postavila celé webovky.

    TAKARO poznámka: Jitka není první maminka v našich rozhovorech, která potvrzuje, že technikálie nemusí být brzdou pro rozjezd čehokoliv. Vše se dá naučit, když je správná vnitřní motivace. Třeba i vybudovat vlastní e-shop, u kterého ale zmiňujeme, že není zrovna nejsnazším podnikáním na rodičovské dovolené.
      

    8) Myslíš si, že influencertsví v dnešní době vyžaduje ještě mít nějaký web? Nevystačíme si se soc. sítěmi?

    Já bych si s nimi vystačila, ale i díky svému vzdělání vím, jak jednoduché je někomu hacknout účty a dostat se i přes 2FA ověření (pozn. redakce: dvoufázové ověření účtu). Mám radši zálohu v podobě webu, který se zase tak jednoduše ukrást nedá. Navíc na webu můžete psát i blog a vydělávat si třeba skrz affiliate marketing. Můžete nabídnout nějaký online produkt zdarma a sbírat kontakty do vlastní e-mailingové databáze.

    TAKARO poznámka: Pokud o affiliate marketingu slyšíte poprvé a zároveň hledáte práci z domova, tak si přečtěte našeho průvodce. A případně se staňte rovnou affilákem (affilačkou) TAKARO, pokud se vám líbí naše zboží.

    Samozřejmě, i web je určitou formou prezentace služeb influencera potenciálním klientům. Mohou si lépe prohlédnout reference nebo hotovou práci (v mém případě třeba přehled článků).

    Je pravda, že bych se teď měla webovkám víc pověnovat. Nestíhám tam totiž vůbec nahrávat nové aktivity a některé sekce už potřebují hodně velký upgrade! Takže díky za nakopnutí, píšu si to.

    9) To s tebou souhlasím. Nicméně teď je na vzestupu TikTok. Ty tam jsi taky. Myslíš, že pro mamablogerky je tam prostor? Najdou si tam cílovku?

    I když tam jsem, připadám si tam zatím celkem nepatřičně. I když se některá videa hodně líbila, podle komentářů pod nimi usuzuji, že moje cílovka mi tam musí ještě zkrátka dorůst.

    TikTok je víc šokující a vulgárnější, i pokud jde o chování jeho uživatelů. Je to zkrátka jiný svět, ale nezavrhovala bych ho i pro náš typ profilů. Čas tam ale cíleně netrávím. Vkládám tam duální obsah a nic jedinečného pro tuhle síť netvořím. Beru to zatím s rezervou a nadhledem.

    Zajímavá je ale odlišnost v algoritmu TikToku a Instagramu. Zatímco na IG se reel rozjede třeba až za 14 dní, na TikToku je to téměř z hodiny na hodinu. Vložila jsem video a za pár hodin už mělo skoro sto tisíc shlédnutí. To se na IG nestane, tam je ta prodleva algoritmu daleko delší a vy tak stále čekáte a doufáte…

    10) A na závěr na tebe prozradím, že jsi maminkou dvou kluků, z nichž jeden má lehce přes rok. Jak prosím tě zvládáš plnit svůj profil, tvořit aktivity a ještě vymýšlet obsah pro tvé klienty?

    Základem je se z toho nehroutit a nedělat nic na sílu, protože to pak stejně nestojí za nic. Vyrábím, když chytím to správné flow. To se pak rozjedu a jsem jako mašina.

    Vyrábím buď přímo s dětmi přes den a nebo si to chystám večer, když usnou. Jako každá máma jsem ale občas po celém dni vyšťavená, tak to si lehnu na gauč k televizi a jen tak si kvasím. Můj hlavní motor je ale to, že mě to všechno šíleně baví. Miluju to, žiju tím a jsem za to moc ráda. Přišla jsem na to, kde je moje místo a jaké je moje poslání. Šířit svoje nápady a pomáhat tak lidem.

    Jitko, děkuji moc za inspirativní rozhovor okolo soc. sítích, budování komunity a práci kreativce na sítích. Věřím, že to motivuje další maminky do jejich tvorby a budování si případné značky. A pokud vás zajímají další inspirativní profily tvořivých maminek, nahlédněte na ukázky do tohoto staršího článku. Případně se nám sami ozvěte.

     

    Děkujeme za sdílení článku mezi další nadšence sociálních sítích, tvořivé duše a nezapomeňte sledovat profil Kartonová máma na Instagramu.

    Další tipy k práci na rodičovské dovolené

    Máma Hanča
    Jsem máma tři prcků a miluju psaní. Když děti dovolí, vymýšlím pohádkové příběhy a vědomostní hračky. Společně s partnerem si myslíme, že budoucnost leží ve zvídavých a kreativních dětech. Právě pro ně na TAKARO vybíráme kvalitní certifikované hry, hračky a knížky nejenom od českých firem.
    Web: https://www.takaro.cz
    E-mail: infotakaro.cz
    Prémiový obsah